Crossfit

To specyficzny trening funkcjonalny któego podstawą są elementy kilku dyscyplin sportowych :
– gimnastyka / podnoszenie ciężarów / trening z oważniukami Kettlebells, to nie jedyne dyscypliny z których czerpie ten trening.
Największą jego zaletą jest specyficzny rodzaj pracy w grupie, która motywuje do walki ze swoimi słabościam.
Tutaj nie jesteś anonimowy gdyż przeważnie trenuje się w mniejszych zespołach, zwracając uwagę na poprawność i technikę wykonywanych ćwiczeń.
Osoby ćwiczące wspierają się, walcząc z własnymi ograniczeniami. Trenujący osiągają coraz lepsze wyniki, sprawdzając się w tzw WOD – (WOD – Workout of the day – trening dnia), który jest swoistym testem poziomu wytrenowania.
Najważniejszą sprawą jest pokonywanie bólu i zmęczenia, walka o dobry wynik, rywalizacja z przyjacielem.
Trening ma przygotować  nas do sprawności potrzebnej do życia jak i w naszej ulubiomej dyscyplinie sportu. Ćwiczenia wykorzystują naturalne ruchy, które mogą w podobnej formir znaleść zastosowanie w zmaganiu się z codziennością.
Przysiady, podnoszenie przedmiotów z ziemi, podciąganie się, stanie na niestabilnym podłozu, biegi, skoki, rzuty – to wszystko ruchy funkcjonalne, które wykonujemy również na co dzień.
Ćwiczenia te to tzw. ćwiczenia wielostawowe które z dodatkowym obciążeniem, zwiększają siłę i wytrzymałość mięśni, poprawiają działanie układu krążenia i wydolność tlenową, co prowadzi do sporej ilości spalanych kalorii w bardzo krótkim czasie.
Jeśli twoim celem jest pozbycie się zbędnych kilogramówi, to jest to świetny sposób do jego osiągnięcia.  Trzeba pamiętać iż kluczowym elementem jest opanowanie wzorców ruchowych składających się na poprawne wykonanie danego ćwiczenia. Tylko wtedy unikniemy nieporządanych efektów związanych z przeciążeniem elementów aparatu ruchu (mięśni stawów czy ścięgień) i zapewnimy korzystny wpływ na nasze ciało.
Jakie elementy ćwiczymy.
Odpowiedź jest prosta. Najlepiej wszystko co składa się na naszą KONDYCJIĘ czy ogólnie pojętą SPRAWNOŚĆ. Szybkość, skoczność, siłę, wytrzymałość,  gibkość, moc, koordynację, stabilność, zwrotność…
Trening Cross może mieć różne oblicza. ma wiele odmian, które korespondują z różnymi sportami. Może skupiać się na ćwiczeniach szybkościowych lub siłowych, może zawierać elementy sztuk walki lub elementy pływania.
Generalnie największym przeciwnikiem w czasie ćwiczeń jest nasz własny organizm, a ćwiczenia zastosowane w czasie treningu typu CrossFit zależą od:
– wieku uczestników,
– ich poziomu zaawansowania,
– inwencji oraz doświadczenia trenera.
W Treningu Cross unika się pracy z maszynami takimi jak cykloergometry, bieżnie, atlasy, stepy
(jedyny wyjątek to ergometry Concept). Trenerzy skupiają się raczej na ćwiczeniach z przyrządamii, które dodatkowo nie stabilizują pozycji i utrudniają ćwiczenia trenującym.
Spośród sprzętów stosowanych w czasie treningów warto wymienić maczugi indyjskie, ViPR, trampoliny, worki bułgarskie, piłki medyczne, drążki, kettlebells, dumbbells, sztangi olimpijskie, taśmy, tubingi, liny, koła gimnastyczne czy opony!
O czym jednak warto wiedzieć
Oczywiście, im większa intensywność, obciążenie, częstotliwość treningu, tym częściej może dochodzić do kontuzji, przetrenowania. Największym jednak zagrożeniem dla ćwiczących jest brak doświadczenia.
Duża intensywność treningu zwiększa ryzyko wystąpienia kontuzji, jednak poprawna technika, (mechanika ruchu) ma przed tym zabezpieczyć (dlatego właśnie organizujemy zajęcia z podnoszenia ciężarów, kettlebell i gimnastyki)).
Apeluje się zatem do ćwiczących i trenerów o należytą uwagę i stosowanie odpowiednich obciążeń treningowych. Jeśli nigdy nie trenowałeś, pamiętaj, że zawsze możesz iść na trening próbny.
Czy jest dla każdego?
Tak, każdy może go uprawiać pod pewnymi warunkami.
Trening można dopasować do danej grupy ćwiczących (zawodników różnych dyscyplin, kobiet, dzieci, młodzież – w różnym wieku i sprawności ruchowej.
Skalowanie obiążeń oraz stopnia trudności dobieranych ćwiczeń pozwala na dopasowanie do każdej grupu trenujących.
Został on zaprojektowany aby najpierw uczyć poprawnej, odpowiedniej techniki każdego ćwiczenia. Zapewnia to bezpieczne i przyjemne środowisko , w którym wszyscy mogą ćwiczyć we własnym tempie.
Używajanie lżejszych ciężarów i wykonywanie mniejszej ilości powtórzeń na początku, pomaga regulować proces treningu, dając szanse i motywując do poprawiania wyników na kolejnych zajeciach CrossFit.