Słownik

SQUAT 3

Często oglądając w Internecie, czy w specjalistycznej prasie plany treningowe Cross spotykamy się wyłącznie z angielskimi nazwami ćwiczeń. Podobnie jest z programami telewizyjnym lub filmami.Podajemy więc słowniczek który ułatwi wam „poruszanie” się

 

 

1.Ogólne pojęcia:

 

Rodzaj treningu:

  • AMRAP –  As Many Reps/Rounds as Possibile – tyle powtórzeń / rund, ile jesteś w stanie zrobić 
  • Benchmark – jest to WOD sprawdzający Twoją sprawność. Z góry ustalone zestawy ćwiczeń, takie same na całym świecie.
  • EMOM – every minute, on the minute (w każdą minutę określone zadanie , do końca minuty odpoczynek)
  • For Time – wykonanie zadania w jak najkrótszym czasie
  • Heat – każdy WOD wykonywany na zawodach może być podzielony na „Heat 1″, „Heat 2″ itd. Jest to podział na grupy zawodników podczas tego samego WOD. Jeśli na zajęciach mamy tylko 5 wioślarek, a chcemy zrobić WOD tylko z nimi, podzielimy 10 osobową grupę na „Heat 1″ i „Heat 2″.
  • NO Rep – błąd powtórzenia/ powtórzenie niezaliczone
  • PR – Personal record  – osobisty rekord
  • Rep – Repetition – powtórzenia
  • Rest – odpoczynek
  • Rx’d – As prescribed – WOD według zaleceń czyli bez skalowania
  • Set – seria
  • Skalowanie – dostosowywanie obciążenia, liczby powtórzeń, ćwiczeń do swojego poziomu. Zmniejszanie np. obciążenia w WOD, tak aby dać radę go wykonać bezpiecznie. Jeśli ktoś was pyta czy skalowaliście, to pyta czy zmniejszyliście obciążenie czy robiliście Rx.
  • Tabata – zestaw dowolnych ćwiczeń wykonywanych w następującym schemacie: 8 rund: 20 sekund pracy, 10 sekund odpoczynku.
  • Time cup – limit czasowy
  • WOD – Workout of the day – trening dnia

Nazwy sprzętu:

  • Ab mat – poduszka która podkładamy pod lędźwie przy wykonywaniu brzuszków
  • Bar – sztanga lub drążek
  • Barbell – sztanga
  • Bumper – obciążenie/talerze na sztangę odporne na rzucanie
  • GHD – Glute Ham Developer – przyrząd do wykonywania brzuszków oraz wyprostów tułowia
  • Kettlebell (KB) – odważnik rosyjski, „czajnik”
  • Medicine Ball – piłka lekarska
  • Rack – klatka do ćwiczeń
  • Rings – kółka gimnastyczne

 2. Rodzaje ćwiczeń:

 MetCon – Metabolic conditioning – ćwiczenia „cardio”

 

  • Jump Rope – skakanka
  • Double Unders – podwójne przeskoki na skakance
  • Row – wiosłowanie na ergometrze wioślarskim
  • Run – bieganie
  • Single Unders – pojedyncze skoki na skakance

Gymnastics – ćwiczenia gimnastyczne

 

 

  • Air Squat – przysiad (bez obciążenia)
  • Back extension – prostowanie tułowia na ławce rzymskiej
  • Bar Muscle up (BMU) – wsparcie ciągiem na drążku
  • Box Jumps – wskoki na podwyższenie
  • Burpees – ‚padnij, powstań, podskocz
  • Butterfly pullup – podciągnięcie z wykorzystaniem całego ciała, barki napięte, bez momentu zatrzymania
  • Chest to bar (C2B) – podciąganie na drążku z dotknięciem drążka klatką piersiową
  • Dips – pompki na poręczach (pompki szwedzkie)
  • Glute-Ham Sit-ups – brzuszki na maszynie GHD
  • Handstand – stanie na rękach
  • Hands stand push up (HSPU) – pompki w staniu na rękach
  • Hands stad walk– chodzenie na rękach
  • Hip Extension – wyprosty do przodu na maszynie GHD, pracują całe biodra, którą są poza poduszkami
  • Jumping Pull-ups – podciąganie na drążku za pomocą podskoków
  • Kipping pull up – podciągnięcie z wyrzuceniem nóg do przodu, zarzut na drążek i mimowolne opadnięcie
  • Knees to elbows (KTE; K2E) – przenoszenie kolan do łokci w zwisie na drążku
  • L-sit – wyprosty nóg do pozycji siedzącej w kształt litery L, dłonie na poręczach, ręce wyprostowane
  • Lunges – wykroki
  • Muscle ups (MU) – wspieranie ciągiem na kółkach gimnastycznych
  • Over box – przeskoki przez skrzynie
  • Parallel dip – pompka szwedzka na drążkach
  • Pistols– przysiad na jednej nodze
  • Pull-ups (PU) – podciąganie na drążku
  • Push ups (PU) – pompki klasyczne
  • Pushup HR – pushup hand release – pompka z oderwaniem rąk (kładziemy się klatką na ziemi i odrywamy ręce)
  • Ring Dips – pompki na kółkach gimnastycznych
  • Rope Climb – wspinanie się po linie
  • Sit-ups – skłon tułowia w przód z leżenia do siadu (‘brzuszki’)
  • Strict pullup – podciągnięcie kulturystyczne
  •  Toes to bar (TTB; T2B) – przenoszenie stóp do drążka w zwisie na drążku
  • Walking Lunges – wykroki z przejsciem do przodu („chodzone”)
  • Wall Climb – wychodzenie po ścianie nogami w podporze przodem do ziemiv

 

Weightlifting  – podnoszenie ciężarów

  • Back squat (BS) – przysiad ze sztangą na barkach (za głową) 
  • Ball Slams – uderzenia piłką o ziemię z nad głowy całym ciałem
  • Bench Press (BP) – wyciskanie sztangi w leżeniu na ławce poziomej
  • Clean (CLN) – zarzut na przysiad
  • Clean and jerk (C&J) – podrzut (dwubój olimpijski)
  • Deadlift (DL) – martwy ciąg
  • Front squat (FS) – przysiad ze sztangą na klatce piersiowej
  • Goblet squat – przysiad z obciążeniem trzymanym oburącz na wysokości mostka
  • Hang Clean – zarzut sztangi
  • Hang Snatch – rwanie sztangi 
  • Hang squat (HSQ) (clean or snatch) – zarzut lub rwanie na przysiad, pozycja startowa – sztanga na wysokości kolan
  • Jerk – podrzut sztangi nad głowę
  • Kettlebell Clean – zarzut na przysiad z Kettlem
  • KB swing (American) – Kettlebell swing – wymach KB trzymanego oburącz nad głowę 
  • KB Swing (Russian) – wymach KB do wysokości splotu
  • Medicine Ball Clean – zarzut piłką lekarską
  • Overhead squat (OHS) – przysiad ze sztangą nad głową (przysiad rwany)
  • Power clean (PC) – zarzut na ćwierć-przysiad / półprzysiad
  • Power snatch (PSN) – rwanie na ćwierć-przysiad / półprzysiad
  • Prowler – sanie do przepychania z dokładanym obciążeniem
  • Push Jerk – wyrzucenie sztangi nad głowę z wejściem pod sztangę
  • Push Press – wyciskanie sztangi sprzed glowy w pozycji stojącej (z pomocą nóg)
  • Sandbag run – bieg z workiem z piaskiem
  • Shoulder press / Push Press / Push Jerk – wyciskanie sztangi sprzed głowy w pozycji stojącej
  • Shoulder to overhead – sztanga ma się znaleźć nad głową dowolną techniką
  • Snatch (SN) – rwanie (dwubój olimpijski)
  • Sumo deadlift high pull (SDHP) – martwy ciąg sumo z unoszeniem sztangi do brody
  • Thruster – przysiad ze sztangą na klatce piersiowej z wyciśnięciem sztangi nad głowę
  • Tire Flip – przerzucanie opony
  • Turkish get-up (TGU) – tureckie wstawanie
  • Wall-ball – uderzenia piłką lekarską o ścianę na określoną wysokość z przysiadu